Desființarea „credințelor de mâna a doua”.

Când oamenii din jurul meu sunt aceeași din totdeauna este mult mai greu să schimbi ceva în interiorul tău, să îți desființezi credințele chestionându-le pe fiecare în parte. Să îți eliberezi astfel sufletul și să îi dai voie să manifeste adevărata ta natură. Cei ce au fost în jurul tău dintotdeauna printre care se numără familia și prietenii din copilărie, au o imagine foarte bine definită legată de tine. Părinții te-au modelat cum au crezut ei de cuviință și așa te-au și etichetat. Tu ai crescut cu credințele lor, ceea ce face ca credințele tale să fie „credințe la mâna a doua” (concept peste care am dat în cartea “Drumul către tine însuți” de Scott Peck, pe care o recomand – în primă fază mi s-a părut o carte ciudăţică și puțin cam plictisitoare, dar am insistat puțin pe ea și cu ajutorul ei am descoperit adâncuri ale credințelor mele). Într-un articol anterior (Drumul către iubirea de sine) mă întrebam cum faci să conștientizezi că tu de fapt nu știi ce este iubirea pentru că ai confundat toată viața sentimentul de iubire cu alte sentimente cum ar fi dependența, ei bine acum mai revin cu un aspect foarte important, acela de a chestiona fiecare credință pe care o avem, oricât de măruntă pare ea. Nu este ușor să faci asta, necesită destul de multă atenție la stările pe care le avem, la situațiile în care ne aflăm, necesită analiză, necesită puțin risc și abandon. Se tot spune că trebuie să mori ca să poți să reînvii, că trebuie să renunți la anumite credințe ca să poți face loc unora noi. Așa și este, părerea mea. Dacă noi nu chestionăm credințele pe care le avem, rămânem cu “credințele la mâna a doua”, nu zic că toate aceste credințe sunt greșite, dar nu este mai bine să ne convingem noi de asta? Să depunem puțin efort pentru a căpăta întreaga putere a vieții noastre?

Cum facem asta? Ne facem un prieten de nădejde din întrebarea “oare nu se poate și altfel?“, la fiecare pas ne punem această întrebare și în liniște ascultăm, câteodată primim un răspuns…fie el un gând clar, o amintire, o idee, o culoare, o stare, un sentiment, poate să capete o multitudine de forme…sau nu se întâmplă nimic și mergem mai departe.

Revenind la schimbarea din noi și imaginea celor din jur vis a vis de noi. Părinții te-au crescut într-un anumit fel, au părerea lor despre tine bine imprimată în mintea lor dictându-le și comportamentul față de tine. Cu trecerea anilor oamenii din jurul tău, la fel, își formează o părere despre tine.

Poate ceea ce vreau să zic s-ar înțelege cel mai bine printr-un exemplu. Părinții mei au convingerea că eu nu sunt suficient de capabilă să deschid o brutărie (este primul exemplu care mi-a venit în minte – ea și-ar dori să am afaceri de milioane de euro, nu să fac o brutărie), ei mă consideră încă un copil amețit, cu capul în nori, visătoare, nu sunt competitivă, nu duc la bun sfârșit lucrurile, cu alte cuvinte convingerea lor este că eu oricum nu m-as descurca fără ei și în spiritul acesta am și fost crescută…inconștient poate, ei nu vor să piardă puterea asupra mea. Am fost mereu un copil cuminte care a făcut cum și ce i-au zis părinții. Prietenii au cam aceeași părere despre mine. Toate așteptările lor vis a vis de mine mă fac să cred că chiar așa sunt și exact așa și ajung. Când încerc să schimb ceva și sunt în același mediu, părerile lor mă trag mereu înapoi în zona de confort, adică în imaginea deja bine stabilită vis a vis de mine. Orice aș zice sau aș vrea să schimb la mine și împart cu ei, ei mă trag înapoi în locul unde mă știu ei, prin vorbe în general ceea ce este arhisuficient. Eu auzind mereu aceleași păreri legate de mine ajung să le cred de fiecare dată, inclusiv părerile neverbalizate. Astfel am ajuns la situația în care m-am hotărât să nu mai ascult de nimeni și să nu mai împărtășesc nimic cu cei care simt că mă țin pe loc. Am considerat ca este suficient să cred în ceea ce simt și să îmi continui drumul. Atât de mult putem să lăsăm convingerile celorlalți despre noi să ne influențeze viața încât ajungem să fim ceea ce cred ei despre noi. Probabil că acestea sunt experiențele mele pentru că eu le-am dat voie celor din jur. Nu știu pentru câți alții se potrivesc aceste gânduri…dar de oricare parte a baricadei ești, cred ca ele ajută. Vezi ce îți arată oamenii din jur despre viața ta.

Lasă un răspuns

